Oude station

Home / Bronnen / Oude station    |    Terug

Met de industrialisatie in de tweede helft van de negentiende eeuw kwam er in Nijmegen behoefte aan spoorwegen en een station. In 1865 kwam er een station waar de huidige Vereeniging staat. Op 15 juni 1879 werd Nijmegen, als laatste stad met meer dan 20.000 inwoners, aangesloten op het nationale spoorwegnet. De reden waarom dit zo lang geduurd had, had vooral te maken met de kosten van bruggen en het feit dat het gemeentebestuur moeilijk te overtuigen was van het nut van een spoorverbinding. Er kwam een verbinding met Arnhem waarvoor een spoorbrug over de Waal werd gebouwd. Het station werd toen verplaatst naar de huidige locatie. Ook kwamen er verbindingen tot stand naar 's-Hertogenbosch (geopend 1881) en Venlo (geopend 1883).

Dit is een afbeelding van het station uit 1919. Dit station was in 1894 gebouwd  in neorenaissance stijl. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het station zwaar beschadigd. Het kon nog hersteld worden maar hier werd niet voor gekozen. Het werd afgebroken en er werd een nieuw station gebouwd. 

Maker: Weenenk & Snel, Den Haag, Uitg.
Datering: 1919
Collectie: Fotocollectie Regionaal Archief Nijmegen
Nummer: F33004
Link: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=265926
Regionaal Archief Nijmegen

Het Regionaal Archief Nijmegen beheert de archieven van de gemeentes Beuningen, Druten, Heumen, Lingewaard, Millingen, Mook en Middelaar, Nijmegen, Ubbergen, West Maas en Waal, Wijchen en archieven van bedrijven, verenigingen en particulieren. 

Het Archief kan je nog meer vertellen! Benieuwd naar de mogelijkheden voor educatie bij het Archief? Neem dan eens een kijkje op de site.

Heb je een opmerking over deze bron of een suggestie voor een nieuwe bron, onderwerp of thema? Laat het ons weten via hetarchief@nijmegen.nl.

Geschiedenislokaal024

Oude station

Tijdvak: Tijd van wereldoorlogen (1900 tot 1950)


Omschrijving

Met de industrialisatie in de tweede helft van de negentiende eeuw kwam er in Nijmegen behoefte aan spoorwegen en een station. In 1865 kwam er een station waar de huidige Vereeniging staat. Op 15 juni 1879 werd Nijmegen, als laatste stad met meer dan 20.000 inwoners, aangesloten op het nationale spoorwegnet. De reden waarom dit zo lang geduurd had, had vooral te maken met de kosten van bruggen en het feit dat het gemeentebestuur moeilijk te overtuigen was van het nut van een spoorverbinding. Er kwam een verbinding met Arnhem waarvoor een spoorbrug over de Waal werd gebouwd. Het station werd toen verplaatst naar de huidige locatie. Ook kwamen er verbindingen tot stand naar 's-Hertogenbosch (geopend 1881) en Venlo (geopend 1883).

Dit is een afbeelding van het station uit 1919. Dit station was in 1894 gebouwd  in neorenaissance stijl. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het station zwaar beschadigd. Het kon nog hersteld worden maar hier werd niet voor gekozen. Het werd afgebroken en er werd een nieuw station gebouwd. 

Maker: Weenenk & Snel, Den Haag, Uitg.
Datering: 1919
Collectie: Fotocollectie Regionaal Archief Nijmegen
Nummer: F33004
Link: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=265926

Regionaal Archief Nijmegen

Het Regionaal Archief Nijmegen beheert de archieven van de gemeentes Beuningen, Druten, Heumen, Lingewaard, Millingen, Mook en Middelaar, Nijmegen, Ubbergen, West Maas en Waal, Wijchen en archieven van bedrijven, verenigingen en particulieren. 

Het Archief kan je nog meer vertellen! Benieuwd naar de mogelijkheden voor educatie bij het Archief? Neem dan eens een kijkje op de site.

Trefwoorden

industriële revolutie
industrialisatie
industriële samenleving
vervoer