Parodie op Dobbelman reclame

Home / Bronnen / Parodie op Dobbelman reclame    |    Terug

Dit is een prent uit 1957 van de politieke tekenaar Opland. Opland heeft zich bij het maken van deze cartoon laten inspireren door de reclameposters die de Nijmeegse zeepfabriek "Dobbelman" in die tijd maakte. Opland heeft een parodie gemaakt op de manier waarop in die tijd Dobbelman voor haar  Castellazeep reclame maakte.

Deze Castella-reclameprenten  werden gemaakt door Karel Sartory. Hij was een van de eerste Nederlandse copywriters in de reclame die werkte met het procedé van parodie. Het belangrijkste voorbeeld hiervan is de campagne voor Castella Scheerzeep, waarvoor hij de teksten schreef. Deze campagne bestond uit zogenaamde testimonials, waarin fictieve figuren hoog opgaven van de werking van de Dobbelman scheerzeep. De overdrijving was duidelijk.

In de cartoon vertelt Opland op de manier die Sartory gebruikte hoe de politieke carrière van de belangrijke Russische sov(jet)leider Sjepilov is verlopen.

Datering: 1957
Collectie: Zeepfabriek Dobbelman 1807-1998
Nummer: DM20115
Link: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=14475026
Regionaal Archief Nijmegen

Het Regionaal Archief Nijmegen beheert de archieven van de gemeentes Beuningen, Druten, Heumen, Lingewaard, Millingen, Mook en Middelaar, Nijmegen, Ubbergen, West Maas en Waal, Wijchen en archieven van bedrijven, verenigingen en particulieren. 

Het Archief kan je nog meer vertellen! Benieuwd naar de mogelijkheden voor educatie bij het Archief? Neem dan eens een kijkje op de site.

Heb je een opmerking over deze bron of een suggestie voor een nieuwe bron, onderwerp of thema? Laat het ons weten via hetarchief@nijmegen.nl.
  Gerelateerde bronnen
  Onderdeel van thema's

Geschiedenislokaal024

Parodie op Dobbelman reclame

Tijdvak: Tijd van televisie en computer (1950 tot 2000)


Omschrijving

Dit is een prent uit 1957 van de politieke tekenaar Opland. Opland heeft zich bij het maken van deze cartoon laten inspireren door de reclameposters die de Nijmeegse zeepfabriek "Dobbelman" in die tijd maakte. Opland heeft een parodie gemaakt op de manier waarop in die tijd Dobbelman voor haar  Castellazeep reclame maakte.

Deze Castella-reclameprenten  werden gemaakt door Karel Sartory. Hij was een van de eerste Nederlandse copywriters in de reclame die werkte met het procedé van parodie. Het belangrijkste voorbeeld hiervan is de campagne voor Castella Scheerzeep, waarvoor hij de teksten schreef. Deze campagne bestond uit zogenaamde testimonials, waarin fictieve figuren hoog opgaven van de werking van de Dobbelman scheerzeep. De overdrijving was duidelijk.

In de cartoon vertelt Opland op de manier die Sartory gebruikte hoe de politieke carrière van de belangrijke Russische sov(jet)leider Sjepilov is verlopen.

Datering: 1957
Collectie: Zeepfabriek Dobbelman 1807-1998
Nummer: DM20115
Link: http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_detail.aspx?xmldescid=14475026

Regionaal Archief Nijmegen

Het Regionaal Archief Nijmegen beheert de archieven van de gemeentes Beuningen, Druten, Heumen, Lingewaard, Millingen, Mook en Middelaar, Nijmegen, Ubbergen, West Maas en Waal, Wijchen en archieven van bedrijven, verenigingen en particulieren. 

Het Archief kan je nog meer vertellen! Benieuwd naar de mogelijkheden voor educatie bij het Archief? Neem dan eens een kijkje op de site.

Trefwoorden

communicatiemiddelen
ideologie